1 Användning

1.1 Användning. Allmänna försäljnings- och leveransvillkor (”Villkoren”) gäller för alla avtal med JEMA LIFT A/S, CVR-nummer 19803643 , (”Säljaren”) försäljning och leverans av produkter, reservdelar och tillhörande tjänster till företagskunder (”Kunden”).

2 Avtalsgrund

2.1 Avtalsgrund. Villkoren utgör tillsammans med Säljarens erbjudande och orderbekräftelser den samlade avtalsgrunden för Säljarens försäljning och leverans av produkter, reservdelar och tillhörande tjänster till kunden (”Avtalsgrunden”). Kundens inköpsvillkor som är tryckta på order eller på annat sätt meddelade till Säljaren utgör inte en del av Avtalsgrunden.

2.2 Ändringar och tillägg. Ändringar av och tillägg till Avtalsgrunden är endast giltiga om parterna har avtalat dem skriftligen med underskrift.

2.3 Juridisk status. Vardera parten ska omedelbart underrätta den andra parten om den ändrar sin status som juridisk person, försätts i konkurs eller rekonstruktion eller frivillig likvidation.

3 Pris och betalning

3.1 Pris. Priset för produkter, reservdelar och tillhörande tjänster följer säljarens gällande prislista vid den tidpunkt då säljaren bekräftar kundens order, om inte parterna skriftligen har avtalat annat. Alla priser är exklusive moms. Frakt och emballage ingår inte i priserna och debiteras separat. Säljaren förbehåller sig rätten att justera priserna i händelse av kostnadsökningar utanför Säljarens rimliga kontroll, såsom valutakurser, tullar eller extraordinära ökningar av råvarupriser, efter utfärdandet av Säljarens orderbekräftelse.

3.2 Betalning. Kunden ska betala alla fakturor för produkter, reservdelar eller tillhörande tjänster netto kontant vid leverans, om inte parterna skriftligen har avtalat annat.

3.3 Ränta. Om kunden underlåter att betala en faktura för produkter, reservdelar eller tillhörande tjänster i tid av skäl som Säljaren inte ansvarar för, har Säljaren rätt till ränta på det förfallna beloppet med 2 % per månad från förfallodagen till dess betalning sker.

3.4 Äganderättsförbehåll. Säljaren behåller äganderätten till det sålda tills hela köpesumman med tillägg av alla kostnader och räntor har betalats.

4 Erbjudanden, beställningar och orderbekräftelser

4.1 Erbjudanden. Säljarens erbjudande gäller i 30 dagar från det datum då erbjudandet är daterat, om inte annat framgår av erbjudandet. Accept av erbjudanden som Säljaren mottar efter utgången av acceptfristen är inte bindande för Säljaren, om inte Säljaren meddelar kunden något annat.

4.2 Ändring av beställningar. Kunden kan inte ändra en avgiven beställning av produkter, reservdelar eller tillhörande tjänster utan Säljarens skriftliga godkännande.

4.3 Motstridiga villkor. Om säljarens bekräftelse av en beställning av produkter, reservdelar eller tillhörande tjänster inte överensstämmer med kundens beställning eller avtalsgrunden, och kunden inte önskar acceptera de avvikande villkoren, ska kunden meddela detta till säljaren skriftligen senast 5 arbetsdagar efter mottagandet av orderbekräftelsen. I annat fall är kunden bunden av orderbekräftelsen.

5 Leverans

5.1 Leveransvillkor. Om inte annat avtalats skriftligen levereras alla sålda produkter och reservdelar ab fabrik / Ex Works (Incoterms 2020).

5.2 Leveranstid. Säljaren levererar alla sålda produkter, reservdelar och tillhörande tjänster vid den tidpunkt som anges i säljarens orderbekräftelse. Säljaren har rätt att leverera före den avtalade leveranstiden, om inte parterna har avtalat annat. För leverans av schakt eller skydd gäller leveranstiden från det tillfälle då det är möjligt att mäta upp.

5.3 Undersökning. Kunden ska undersöka alla produkter, reservdelar och tillhörande tjänster vid leveransen. Om kunden upptäcker ett fel eller en brist som kunden vill göra gällande, ska detta omedelbart meddelas skriftligen till säljaren. Om ett fel eller en brist som kunden upptäcker eller borde ha upptäckt inte omedelbart meddelas skriftligen till säljaren, kan det inte göras gällande senare.

5.4 Montering. Köparen ansvarar för att arbetsförhållandena och gropstorleken är enligt överenskommelse. Mått på gropen måste stämma överens med ritningsmaterial som skickats från säljaren. Säljaren erbjuder en uppmätning före produktion. Ytterligare uppmätningar faktureras efter förbrukad tid. Framtida körning i samband med montering faktureras efter förbrukad tid. Minsta belopp är 7 500 kr + moms.

5.5 Installation. Installation av lyftbord för personbefordran ingår inte i priset.

6 Försenad leverans

6.1 Meddelande. Om säljaren förväntar sig en försening i leveransen av produkter, reservdelar eller tillhörande tjänster, ska säljaren informera kunden om detta och samtidigt ange orsaken till förseningen och den nya förväntade leveranstiden.

6.2 Upphävande. Om säljaren underlåter att leverera produkter, reservdelar eller tillhörande tjänster senast 10 arbetsdagar efter den avtalade leveranstiden av skäl som kunden inte ansvarar för, kan kunden häva den eller de beställningar som berörs av förseningen utan föregående meddelande genom skriftlig underrättelse till säljaren. Kunden har inga andra rättigheter på grund av försenad leverans. Detta gäller endast för lagervaror. Det är inte möjligt att häva köpet vid köp av specialtillverkade varor. Inte heller på grund av väsentliga förseningar.

6.3 Force majeure. Alla leveranser sker med förbehåll för avtalsbrott till följd av strejk, brand, lockout, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutrestriktioner, uppror och oroligheter, brist på transport, allmän brist på varor, begränsningar avseende energi eller brister eller förseningar i leveranser från en underleverantör/leverantör som beror på force majeure.

7.1 Returvaror

7.1 Returvaror. JEMA LIFT A/S:s varor är specialtillverkade. De tas inte tillbaka.

8 Garanti

8.1 Garanti. Säljaren garanterar att produkter, reservdelar och tillhörande tjänster är fria från väsentliga fel och brister i design, material och utförande under 12 månader efter leveransen. För delar som byts ut under garantitiden gäller en garantiperiod på 6 månader från utbytet, dock högst 12 månader från den ursprungliga leveransen. För X-modell lyftbord för intensiv användning är garantiperioden 4 månader från leveransdatum. För L-modell importbord är garantiperioden 4 månader från leveransdatum. Garantin är villkorad av att JEMA LIFT A/S garantibestämmelser och servicekrav har följts. 4 månaders garanti ges på reparationer.

8.2 Undantag. Säljarens garanti omfattar inte slitdelar och fel eller brister som beror på: (i) normal slitage, (ii) förvaring, installation, användning eller underhåll i strid med säljarens anvisningar eller allmän praxis, (iii) reparation eller ändring utförd av annan än säljaren, och (iv) andra omständigheter som säljaren inte ansvarar för.

8.3 Meddelande. Om kunden upptäcker en fel eller brist under garantiperioden som kunden vill åberopa, ska detta omedelbart meddelas skriftligen till säljaren. Om ett fel eller en brist som kunden upptäcker eller borde ha upptäckt inte omedelbart meddelas skriftligen till säljaren, kan det inte senare göras gällande. Kunden ska ge Säljaren de uppgifter om en anmäld fel eller brist som Säljaren begär.

8.4 Undersökning. Inom rimlig tid efter att Säljaren har mottagit meddelande från kunden om ett fel eller en brist och undersökt kravet, meddelar Säljaren kunden om felet eller bristen omfattas av garantin. Kunden ska på begäran skicka defekta delar till Säljaren. Kunden bär kostnaderna och risken för delar under transport till Säljaren. Säljaren bär kostnaderna och risken för delar under transport till Kunden om felet eller bristen omfattas av garantin.

8.5 Avhjälpande. Inom rimlig tid efter att säljaren har meddelat kunden enligt punkt 8.4 att ett fel eller en brist omfattas av garantin, ska säljaren avhjälpa felet eller bristen genom att: (i) byta ut eller reparera defekta delar. (ii) skicka delar till kunden för att kunden själv ska byta ut eller reparera dem. Eventuella kostnader för kunden för demontering eller montering av nya eller reparerade delar är inte säljarens ansvar. (iii) reparera hos köparen. JEMA LIFT A/S står inte för resekostnader, hotellkostnader eller andra resekostnader i samband med avhjälpande.

8.6 Upphävande. Reklamationer över brister och/eller icke kompatibla varor ger inte köparen rätt att häva köpeavtalet, rätt till prisavdrag eller att kräva skadestånd.

9 Ansvar

9.1 Produktansvar. Säljaren är ansvarig för produktansvaret avseende levererade produkter och reservdelar, i den utsträckning ett sådant ansvar följer av tvingande lagstiftning. Kunden ska hålla säljaren skadeslös i den utsträckning säljaren skulle ådra sig produktansvar utöver detta. Säljaren är inte ansvarig för skador orsakade av materialet:a. På fast egendom eller lös egendom som uppstår medan materialet är i kundens besittning.b. På produkter som tillverkats av kunden eller på produkter som dessa ingår i, eller för skador på fast egendom eller lös egendom som dessa produkter orsakar. Säljaren och kunden är ömsesidigt skyldiga att låta sig stämmas vid den domstol eller skiljedomstol som behandlar skadeståndsanspråk som riktas mot en av dem på grund av skada som anses ha orsakats av säljarens produkter.

9.2 Ansvarsbegränsning. Oavsett eventuella motsatta villkor i avtalsgrunden kan säljarens ansvar gentemot kunden inte överstiga 10 000 000 DKK per kalenderår. Ansvarsbegränsningen gäller inte om säljaren har handlat uppsåtligt eller grovt vårdslöst.

9.3 Indirekta förluster. Oavsett eventuella motsatta villkor i Avtalsgrunden är Säljaren inte ansvarig gentemot kunden för indirekta förluster, inklusive förlust av produktion, försäljning, vinst, tid eller goodwill, såvida detta inte är orsakat av uppsåt eller grov vårdslöshet.

9.4 Force majeure. Oavsett eventuella motsatta villkor i Avtalsgrunden är Säljaren inte ansvarig gentemot kunden för bristande uppfyllelse av skyldigheter som kan hänföras till force majeure. Ansvarsfriheten gäller så länge force majeure föreligger. Med force majeure avses omständigheter som ligger utanför Säljarens kontroll och som Säljaren inte borde ha förutsett vid avtalets ingående. Exempel på force majeure är ovanliga naturförhållanden, krig, terrorism, brand, översvämning, vandalism och arbetsmarknadskonflikter.

10 Immateriella rättigheter

10.1 Äganderätt. Säljaren har full äganderätt till alla immateriella rättigheter avseende produkter, reservdelar och tillhörande tjänster, inklusive patent, design, varumärken och upphovsrätt.

11 Sekretess

11.1 Vidarebefordran och användning. Kunden får inte vidarebefordra eller använda eller göra det möjligt för andra att använda Säljarens affärshemligheter eller annan information av något slag som inte är allmänt tillgänglig.

11.2 Skydd. Kunden får inte på otillbörligt sätt skaffa sig eller försöka skaffa sig kännedom om eller tillgång till Säljarens konfidentiella information som beskrivs i punkt 11.1. Kunden ska hantera och förvara informationen på ett försvarbart sätt för att undvika att den oavsiktligt kommer till andras kännedom.

11.3 Varaktighet. Kundens skyldigheter enligt punkterna 11.1–11.2 gäller under parternas affärsförbindelser och utan tidsbegränsning efter affärsförbindelsernas upphörande, oavsett orsaken till upphörandet.

12 Behandling av personuppgifter

12.1 Behandling. Säljaren behandlar personuppgifter med vederbörlig hänsyn till dataskyddsförordningen och dataskyddslagen. Uppgifter om kundens namn, e-postadress, telefonnummer etc. används endast i samband med kundens beställning och kommunikation med kunden.

12.2 Den registrerades rättigheter. Säljaren respekterar de registrerades rättigheter (bl.a. rätt till insyn, rättelse, radering, begränsning av behandling, invändning, dataportabilitet, klagomål och rätt att inte bli föremål för ett beslut som enbart grundar sig på automatisk behandling, inklusive profilering).

12.3 Lagring och vidarebefordran. Säljaren lagrar uppgifterna så länge det är nödvändigt för det ändamål för vilket uppgifterna behandlas. Säljaren vidarebefordrar, säljer eller på annat sätt överlåter inte uppgifter till tredje part utan Kundens samtycke.

12.4 Kontakt. Om kunden önskar information om vilka uppgifter som behandlas, vill få uppgifter raderade eller korrigerade, kan kunden kontakta administrationen via e-post jema@jema.as.

13 Tillämplig rätt och jurisdiktion

13.1 Tillämplig rätt. Parternas handel är i alla avseenden underkastad dansk rätt.

13.2 Jurisdiktion. Alla tvister som uppstår i samband med parternas handel ska avgöras av en dansk domstol.

Sahl, 08.07.2025